Homepagina > Gear > Monitors

Monitors

Laatste toevoeging : 14 maart 2016.

Wat maakt een luidspreker tot een studio-monitor? Volgens sommigen accuratesse, definitie, resolutie, detail.

Ik hoor alleen goede en minder goede luidsprekers. Er is geen enkel essentieel verschil. Je vind dan ook "gewone" luidsprekers van bv. B&W of Heco als professioneel gebruikte monitor in studio’s. En sommige fabrikanten van "gewone" luidsprekers maken ook referentie monitors voor BBC of andere grote zenders.

En dan heb je nog de Auratones, Avantone en Yamaha NS10. Luidsprekers die om verschillende redenen "naam" gemaakt hebben voor zichzelf. Soms omdat ze eigenlijk helemaal niet zo super waren en gebruikt werden als kleinste gemene deler. De Yamaha NS10 werd al niet meer gemaakt toen Yamaha doorkreeg dat er heel wat aan kleinere en grotere studio’s verkocht waren.

Nog later is het begrip "Nearfield" monitor gekomen. Ineens was iedereen in audio land overtuigd dat we alleen nog direct geluid wilden horen en geen kamer reflecties en dat we dus oncomfortabel dicht op dat stereo paar gingen zitten. Nu zit er een zekere logica in, want de muziek consument luisterde in die periode ook meer en meer naar computerluidsprekertjes die vlak naast de computer stonden. Maar Nearfield is niet de heilige graal van de studio geluidsweergave. Als je geen reflecties wil, zet dan een hoofdtelefoon op. Wie een akoestisch goed behandelde ruimte heeft, voldoende plaats en grote monitors, weet wel beter.

Enfin, hier kan je een aantal vermeldenswaardige luidsprekers vinden. Hifi luidsprekers die naar monitors neigen én luidsprekers door puristen als "echte" studio-monitors gezien worden. Zowel oud, vintage, als nog in productie.

Artikelen in deze rubriek

  • Wall of sound

    26 januari 2016, door wim

    Het "Grateful Dead sound system" bestaat uit 11 onafhankelijke systemen. Het staat achter de band, met fills aan de zijkant. Ongewoon voor de tijd is dat het 11-kanaals stereo is. Vermoedelijke kost: 275.000 $. Waarschijnlijk veel meer. Totaal gewicht zo’n 75 ton.
    De bedoeling was een systeem te creëren dat vrij was van vervorming en echo en dat de grootste stadions aankon. Gebouwd in 1973, werd het gebruikt tijdens de tour van 1974. In oktober 1974 stopte The Grateful Dead met touren door (...)

SPIP | | Overzicht van de site | De activiteit van de site opvolgen RSS 2.0