Homepagina > Blog > Audio vergelijken is god zien

Audio vergelijken is god zien

woensdag 18 december 2013, door wim

De verhitte discussies tussen gelovers en niet-gelovers in de audio sfeer zijn berucht. Je kan het zo gek niet bedenken, of iemand gelooft het wel. Van exotische kabels over Svarovski kristallen in stekkers tot edelhouten balanceer gewichtjes voor je CD speler. Mensen geloven er in, want ze horen beter geluid.

Deze kabel heeft z'n naam niet gestolen {JPEG}

Dat dit aanleiding geeft tot termen als HiFidioten is niet zo fraai, maar de ongelovigen raken redelijk gefrustreerd door het onlogische gedrag van de gelovigen. En beide kampen beschikken over genoeg missionarissen om de discussie nog even te laten doorgaan.

Het verschijnsel "geloven" op zich is echter wetenschappelijk vastgelegd. Niet door één of andere professor die onderzoek naar onze oren doet. En ook niet door psychologen. Maar wel door de farmaceutische industrie. Die hebben namelijk gemeten dat placebo’s twee keer zo efficiënt geworden zijn dan vroeger. Tussen 1950 en 2000 is de effectiviteit van placebo’s in dubbel blind testen toegenomen van ruwweg 25% naar ruwweg 50 %. Dat dit een serieus probleem is voor de farma, hoeft geen betoog. Een geneesmiddel moet al veel beter zijn dan 50% effectief om er nog boven uit te steken.

Wat heeft dit met audio te maken hoor ik u al vragen. Niks, helemaal niks. Maar het heeft alles te maken met geloven. Als je gelooft dat een pilletje werkt, werkt het voor velen ook. Meer is niet nodig.

Dit geloof in pilletjes, kabels en andere snake-oil stamt uit de noodzaak voor een groot deel van de mensheid om in iets te geloven. En naarmate de klassieke religie meer en meer faalt, gaan mensen in andere dingen geloven. Hun dokter, hun guru of gewoon de overbuurman die alles schijnt te weten, worden plots verheven tot orakel. En dat geloof gaan sommigen met hand en tand verdedigen. Tegen beter weten in. Alleen maar omdat ze hun eigen oordeel minder belangrijk vinden dan het bij de groep horen. En welke groep dat ook is, ze tonen meestal meer respect voor de andere gelovige groepen dan voor ongelovigen. In hun visie zijn de ongelovigen blind, of doof, of allebei en willen het gewoon niet zien.

De ongelovigen op hun beurt, blijven zich halsstarrig vastbijten in wetenschap en metingen, ook al accepteren ze dat niet alles meetbaar is. Terwijl de wetenschap hen eigenlijk ongelijk geeft. Als ze Ockham’s scheermes toepassen, is de oorzaak van de discussie immers meteen duidelijk: gelovigen hebben niks aan wetenschap. En de wetenschap heeft op haar beurt niks aan geloven. De discussie is dus zinloos én eindeloos.

En daar wordt lustig gebruik van gemaakt. Hoe zou je zelf zijn, als marketeer? Meer dan de helft van je doelgroep bestaat uit gelovers, dus kan je best op de grootste groep mikken. Dat is toch logisch? Bovendien zijn ze ook nog goedgelovig, dus kan je echt gebakken lucht verkopen en er goed aan verdienen.

Zullen we dus maar ophouden met het raven over een kabel die beter klinkt dan alle andere? Over een mic pre die fluwelig klinkt?

Maar ook over metingen die 0,1% minder THD te zien geven? Die 0,1% verdwijnt toch in de percenten die een luidspreker altijd produceert. Dan kunnen we eindelijk verder met muziek maken. En muziek opnemen, verspreiden...

Dit artikel beantwoorden

SPIP | | Overzicht van de site | De activiteit van de site opvolgen RSS 2.0