Homepagina > Audio & video software > Ambisonic > FB 360 Spatial Workstation

FB 360 Spatial Workstation

maandag 30 mei 2016, door wim

FB 360 Spatial Workstation is een tool ontwikkeld door "Two Big Ears". Voorlopig alleen voor OSX, vanaf 10.7, maar een Windows versie is in voorbereiding.

Je kan er ruimtelijk geluid mee bewerken voor bij video zoals die op het web gaat gebruikt worden. De smartphone video speler is er voorlopig alleen voor android.

Het pakket bestaat uit plugins in VST 2 én 3 formaat, zodat ze met de meeste DAW’s werken, en in AAX formaat voor Protools, een 360° video player en design- en encoding tools. Daarnaast zijn er templates voor Steinberg Nuendo, Cockos Reaper en Avid ProTools.

Onderdelen

- De FB360 Spatialiser plugin
Deze plugin komt op elk audio kanaal en laat toe het mono kanaal in de ruimte te plaatsen.
- De FB360 Control plugin
Deze plugin komt op één aux kanaal. Alle kanalen die met de Spatialiser plugin gebruikt worden, worden naar dit ene kanaal gestuurd. De Control plugin regelt de communicatie met de VR Video Player en controleert de parameters voor het aanmaken van de ruimte simulatie.
- De VR Video Player
De player is een apart programma dat communicateert met het DAW via de control plugin. Hierdoor kan je ruimtelijke audio synchroniseren met de VR video en met de VR headset.
- De FB360 Encoder
De encoder converteert de audio van je DAW in een aantal formaten die gebruikt kunnen worden met een VR programma of VR viewer zoals de Oculus Rift.

Zowel "Two Big Ears" als Oculus werden recent opgekocht door moloch Facebook.

Natuurlijk is dit helemaal in het straatje van Google’s zeer recent uitgebracht oplossing voor 360° video met ambisonic geluid, Google Jump.

Wie voor een Google Jump toepassing geluid moet aanleveren, heeft hier een complete, zo goed als kant-en-klare oplossing. Hoe de strijd tussen Facebook en Google loopt, moeten we allemaal afwachten. Alleen Google en Facebook zelf weten of ze gaan samenwerken of tegenwerken.

Nadat de deal afgerond was, heeft Facebook meteen besloten de software gratis te maken. Bij Two Big Ears heette het pakket 3Dception for cinematic VR en was tamelijk prijzig. De verandering van koers is begrijpelijk. Een kleine ontwikkelaar moet leven. Zijn product moet geld opleveren. Facebook speelt strategisch en geld speelt eigenlijk geen rol.

Dev kit

Er komt later een kit voor software ontwikkelaars. Deze is op moment van schrijven nog niet klaar. Blijkbaar is het even "alle hens aan dek" voor de Windows release, wat begrijpelijk is.

Dit artikel beantwoorden

SPIP | | Overzicht van de site | De activiteit van de site opvolgen RSS 2.0